Novinka:Zaslepení EGR ventilu u benzínových motorů s jednou lambda sondou
(Kategorie: Misc)
Napsal legionar
Sunday 25 September 2005 - 12:59:56

Trocha teorie
EGR (Exhaust Gas Recirculation) ventil se v moderních motorech používá k řízení recirkulace výfukových plynů s cílem snížení tvorby emisí. Celý systém se uvádí do provozu po dosažení pracovní teploty motoru pomocí tzv. termoregulačního ventilu. EGR ventil je poté ovládán podtlakem ze sání a umožňuje nasávat až 10% výfukových plynů zpět do sání motoru. Zřejmě každého napadne, že pokud je něco spojeno se snížením emisí (konkrétně NOx která se v ČR na emisích neměří) na výkon a spotřebu to jistě dobrý vliv mít nebude. Není daleko od pravdy.
Příčiny snížení výkonu motoru jsou dvě, snížení teploty spalování a snížená účinnost plnění. Teplota spalování se snižuje kvůli obsahu CO ve výfukových plynech, který nehoří a účinnost plnění se snižuje kvůli zahřívání zápalně směsi výfukovými plyny, které jsou horké. Teplota zápalné směsi je tedy vyšší, začíná se roztahovat a do válců je tak nasáto méně zápalné směsi.
Další nevýhodou recirkulace je zanášení sacího traktu nečistotami z výfukových plynů.
Odstranění EGR ventilu by tedy mělo vést ke třem zlepšením – zvýšení výkonu, snížení spotřeby a snížení znečištění sacího traktu. Daní za tato zlepšení je zvýšení emisí.


•Odpoj konektor u podtlakového i hadičku a sundej EGR (potřebuješ TORX klíč nebo ořech – hvězdička) a pozor na těsnění, pokud zůstane na přírubě u motoru, tak ji tam nech, pokud na EGRu, tak ji opatrně sundej a podle ní obkreslíš tvar podložky (záslepky), pochopitelně bez děr přepouštění - ty se budou právě zaslepovat, takže tvar obvodu a díry pro šrouby. Podložku musíš vyrobit ze žáruvzdorného materiálu - mim. 2mm ocel a 2-3mm hliník. Podložka musí být rovná bez otřepení po řezání nebo vrtání.

Obrázky jsou ilustrační, u různých motorů se ventily tvarově a uchycením mírně liší, hlavně podtlakově a elektronicky řízené.




•Tak a teď by si měl vyčistit EGR - čímkoliv co rozpouští karbon (třeba čistič na karburátory) - mechanicky ho moc nečisti abys něco nepoškodil. EGR musí být plně funkční před zaslepením.

•Teď zkontroluj jestli z EGRu vybíhá jehla a přesahuje přírubu, pokud ano je třeba použít na výrobu podložky adekvátně silnější materiál a do podložky vyfrézovat důlek aby jehla nevisela - chytá to potom diagnostika (přesahující jehla bývá u X16XEL a X18XE1).

•Těsnění dáš na přírubu u motoru, na něj podložku (záslepku) a nakonec EGR, připoj kabel u podtlaku i hadičku a je hotovo.

•Upozornění - pokud budeš mít ERG odpojen od kabelu, nezapínej klíček - diagnostika to chytne jako chybu.

•Příloha jsou fotografie EGR ventilů u motorů X18XE, X20XEV (podtlakové) a X18XE1 (elektronický), dále EPC obrázek umístění EGRu pro motor X16XEL. Elektronické EGRy se budou vyskytovat u motorů vyrobených od roku 1999.

•U novějších benzínových motorů, které mají dvě lambda sondy toto neplatí a EGR zaslepi takto nejde, protože druhá lambda to signalizuje jako chybu a svítí diagnostika.

•U turbo-dieselových motorů, takto zaslepit EGR nejde, protože je závislý na spolupráci s turbem. Zatím jsem nenašel způsob jak EGR zaslepit aby to nevadilo diagnostice.

•Pokud byste měli nafocené EGR ventily pro další motory, tak neváhejte a rozšiřte sbírku fotografií tím, že je pošlete webmastrovi na email Email



Tato novinka je z -Opel Club Renbau
( http://opel-club.cz/news.php?extend.20 )


Vygenerováno za:0.1340 sec,0.1260 z toho dotazů.