• Opel club renbau
  • Opel club renbau
  • Opel club renbau
  • Opel club renbau
  • Opel club renbau
  • Opel club renbau
  • Opel club renbau
  • Opel club renbau

Poradna

Opel Club Renbau :: Poradna :: Poradna Vectra :: VECTRA :: Vectra elektrika
 
<< Předchozí téma | Další téma >>
"udržovač" baterie
Přejít na stranu  1 2 3 [4] 5
Moderátoři:legionar, Prazdroj, Jerry, jirka, Wonderboys, admin
Autor Příspěvek
dada
Tuesday 31 January 2006 - 08:07:44 Citovat
Host
_s103 tak se nečerti, ale máš ypere dobrou baterku, chytneš na první ťuknutí klíčkem... a netvrdím že mám na baterce 14.4, napsal jsem mám li, nicméně dost dohadů, myslím že s baterkou se netřeba moc babrat a když za těch 1500 vydrží 5 let tak je to pohoda
Yper
Tuesday 31 January 2006 - 08:12:47 Citovat
Uživatel #251
Registrován: Tuesday 14 September 2004 - 10:28:45
Příspěvků: 3550
2 DADA: ..O.K. a sorry, jestli jsem se rozvášnil!

Dodge Caliber 2.0 CRD SXT
Opel, ten má dnes už každý Sopel!!
Yamaha 1100 - Virago
Konečně pořádnej krouťák a né jako línej Opel
BMW K1200 LT - auto na dvou kolech
prtka
Tuesday 31 January 2006 - 08:22:55 Citovat
Host
Yper co se omlouváš...nemusím se tu vztekat jenom já...máte pardi štěstí,že vůbec nevím o čem jste mluvili, jinak bych se taky přidal
Jirka
Tuesday 31 January 2006 - 09:19:07 Citovat
Host
Tahle dikuse je hezká, tak přidám taky jednu vlastní zkušenost. V práci jsme měli olověnou baterku na napájení palubní sítě na lokomotivě. Tahle baterka byla neustále dobíjená - nabíječ měl UI charakteristiku a pracoval trvale. Po nějaké době (rok?? už nevím přesně) klesla kapacita baterky takovým způsobem, že jsme se až divili - tolik jenom k tomu "paměťovému efektu". Pro olověnou baterku je skutečně dobré cyklování (ale přiměřeným proudem). Jisté cyklování obstará startér sám, ale v ideálním případě by bylo nejlepší baterku jednou dvakrát za rok vybít (téměř úplně) například žárovkou - tedy přiměřeným proudem (cca 10% kapacity. Ovšem v reálu - kdo by se s tím pižlal, že ano. K tomu udržovacímu dobíjení - možná v případě, že bude použité by bylo tohle cvičné vybití trochu více potřeba. Třeba nechat v létě na pár hodin zapnutá světla a pak to zase dobít. Ale jaký to bude mít praktický přínos - kdo ví...
Lib
Tuesday 31 January 2006 - 09:47:01 Citovat
Host
Co se tyce vybijeni, tak to ja jsem u sve stare baterie aplikoval ... mel jsem tam zaplou zadni zarovku 21/5W s nazhavenyma obema vlaknama a ze dvou PC ventilatoru jsem udelal chladici tunel. Takto jsem ji vybil na dejme tomu 11-12 voltu a pak ji mrsknul na nabijecku. Zdalo se, ze ji to pomohlo, ale tezko rict, jestli by nestacilo ji dat na nabijecku hned. Ovsem to bylo loni v lete, to ji docela vzpruzilo (pri startovani uz nepohasinalo vsechno mozny) Kazdopadne tuto zimu jsem to provedl jiz dvakrat (pred zimou a na prelomu roku) a uz ji to zvedlo jen na opravdu malou chvili, uz to ma holka proste za sebou.
macil
Wednesday 01 February 2006 - 00:15:11 Citovat
Host
Najhoršie čo môžte štartovaciemu akumulátoru urobiť je, že ho vybijete. Akumulátory (aj olovené) sa vyrábajú na rôzne použitie (trakčné, zálohovacie, staničné, štartovacie...) a teda aj rôzny cyklus vybíjania a nabíjania. Primárnym určením akumulátora v našich miláčikoch je schopnosť dodať vysoký prúd v krátkom časovom úseku v relatívne širokom rozsaku teplôt a potom byť rýchlo dobitý. Konzervačný, resp. udržovací prúd mu len prospeje.
A ešte k pamäťovému efektu. Je to elektrochemicky jav a nie je nevratný. Dosihnuť ho je neporovnateľne ťažšie ako ho odstrániť. U olovených akumulátorov sa nevyskytuje. Stretnúť sa s ním môžte u NiCd, alebo NiMH a pokiaľ nepracujete v NASA tak ste sa s ním určite v živote nestretli.
Je to strašiak ktorý vznikol hlavne v súvislosti s mobilnými telefónmi a za pamäťový efekt je vydávaná degradácia jednotlivých článkov akumulátora spôsobená nesprávnou údržbou.
PN
Wednesday 01 February 2006 - 00:28:03 Citovat
Host
2 YPER, DADA: Ypere - Dada ma z elektrikarskeho hlediska naprosotu pravdu a certil ses nepravem. Ty mas ovsem taky castecne pravdu. Jestli mohu tak male elektrikarske okenko.
1. Existuji zdroje proudu a napeti. Zdroj proudu ma tu vlastnost ze dodava konstantni proud - pri menici se impedanci zateze dodrzuje porad proud a meni napeti. Proto tento zdoj je popsan jako zdroj napr. 4A do napeti 60V. Pak uz nedodrzi 4A a zacne jim dodavany proud klesat. Zdroj napeti udrzuje porad napeti a meni proud. Pak v parametrech najdes poznamku 12V/3A - udrzuje napeti 12V, ale pri prekroceni odberu 3A toto zacne klesat.
2. Olovena baterie s primhourenym okem je zdroj napeti - drzi si sve napeti a dodava proud. Protoze ma vsak nejaky vnitrni odpor - nahradni schema je Zdroj+odpor v serii - pri zatezi napeti poklesne a pri odpojeni zase vyskoci. Napeti se mirne meni s mirou nabiti.
3. Alternator je zdroj napeti s proudovym omezenim a malym vnitrnim odporem. Takze po nahozeni motoru se snazi udrzet v palubni siti konstantni napeti at se deje cokoli. Tim padem, pokud mas vybitou baterii a on se snazi udrzet v siti napeti mnohem vyzsi nez je okamzite vlastni napeti baterie, tece do ni velky proud. Jak se priblizuje k napeti alternatoru, nabijeci porud klesa i kdyz nemas zapnute zadne dalsi spotrebice. Pri hlubokem vybiti je zase nabijeci proud omezen impedanci baterie, alternatoru a vedeni. Protoze je baterie pomerne tvrdy zdroj, staci aby byl alternator serizen na napeti o 0,5V mensi nez idealni a nenabijes baterii vic jak na 50%. Pokud mas alternator serizen o 0.5V vic, pak za rok muzes baterii vyhodit (mozna i drive), protoze ti bude porad vrit.
Co se tyka nabijeni - je to pomerne veda a presahuje rozsah teto diskuse. Pokud chcete, muzu nekde poslat charakteristiky gelovych akumulatoru (je to prakticky totozne s klasickym olovenym) vcetne popisu zpusobu nabijeni a zivitnosti v zavislostech na zpusobu vybijeni a nabijeni. Jinak se to da najit Odkaz.
POkud chcete udrzovac baterie, idealni jsou adaptery do zasuvky, ktere nejsou stabilizovane. Tyto se totiz chovaji jako zdroj proudu - aby dodavatel dodrzel silene proudy ktere pise na krabicce, je vlastni napeti adapteru kolikrat i 2x vetsi nez udavane. Takze adapter 12V ma vpohode naprazdno i 25V. Pak kdyz ho zatizis nominalnim proudem, zustane na nem 12V. Timto zpusobem si muzes odvarit nejakou elektroniku, ale taky to muzes vyuzit jako zdroj proudu na nabijeni. Musis vsak zabezpecit, aby po uplnem nabiti byl odpojen. Pokud to nechces resit, musis se vejit do proudu, ktery akumulator premeni v teplo a neprebiji se.
Jeste o kondenzatorech a dobrem vyhlazeni nabijeciho porudu/napeti. Je otazkou, zda je dobre tam kondenzatory mit. Kdyz tam nejsou, je baterie nabijena pulsne a v mezerach mezi usmernenym sinusem - mezery jsou vzdy tam kde poklesne napeti zdroje pod napeti aku - dojde k preruseni nabijeni a je cas na "odplaveni" chemikalii ktere se nabili z elektrod. Proto pulsnim nabijenim do napr. NiCd, NiMh, LiPo, LiIo dostanes mnohem vetsi kapacitu. Pokud se nabije stabilizovanym a vyhlazenym proudem dojde k jakemusi "obaleni" eklektrod nabitymi chemikaliemi a elektrolyt ktery je dal od elektrod se uz tak kvalitne nenabije - to je velmi laicke vysvetleni, tak doufam ze mne tu nekdo za to nezere.
Omlouvam se, ze jsem se rozepsal.
PN
Wednesday 01 February 2006 - 00:36:15 Citovat
Host
Jarda B : Kdysi jsem cetl nejaky odborny clanek - uz si ale mevzpomenu kde, ze nizke teploty zpusobi prakticky nemoznost nabit baterku na 100% jakymkoli zpusobem. Ten udrzovaci zdroj vychazel jako zdaleka nejlepsi metoda, jak dosahnout velkeho stupne nabiti...

Elektrolyt v baterii ma nejakou tepelnou zavislost. Tato se meni jeste s hloubkou vybiti. Napr. vybity akumulator zamrzne pri mnohem vyzsi teplote nez nabity. Pak nedoda vubec nic, i kdyz ma jeste nejaky naboj. Po rozmrznuti zase neco da. Zamrznuti neni to same jako zmena jeho impedance. S klesajici teplotou se zvysuje jeho impedance a neni schopen dodavat takovy proud. Zajimalo by mne, zda je schopen dodat stejny naboj ale mensim proudem. To jsem se nedocetl. Pak by sisce nedokazal nastartovat auto, ale v kapacitnim testu by bylo mozno namerit plnou kapacitu.
PN
Wednesday 01 February 2006 - 00:53:48 Citovat
Host
2 Yper: Jeste k tomu napeti na ktere se baterie nabiji. Napeti na ktere baterku nabijis zavisi na zpusobu uzivani baterie a zpusobu nabijeni. Ted budu mluvit o gelovkach od ELNIKY a na dokumentaci k jejich baterii. Myslim ze ke klasicke aku to bude podobne:
-napeti 13.8V pri kterem se ukoncuje nabijeni doporucuji pri rezimu Staly velice nizky odber a Nepravidelny odber. Baterie je pritom nabijena rychle, velkym proudem 0.25C. Popripade dvoustupnove 0.4C a nakonec 0.04-0.08C. Nutno presne hlidat napeti a odpojit aku, aby nedoslo k prebiti

-napeti 14.4-15V pri kterem se ukoncuje nabijeni - Pouziti Cyklicky odber a Udrzovaci nabijeni behem skladovani. Nabijeni proudem 0.1C. Mene citlive na prebiti. Doporuceno odpojit casovacem

Tak se mejte. Jdu spat. Doufam ze na mne nebude nikdo nastvany - ten clanek jsem na webu ELNIKY nenasel - zmenili web. Pokud bude zajem, mohu honekde poslat.
PN
Wednesday 01 February 2006 - 00:56:51 Citovat
Host
Uz jsem nasel ten odkaz na trochu teorie ohledne gelovych aku. Je to ZIP tak doufam ze to je ono.

Odkaz

Rychlá odpověď:

 

Přejít na stranu  1 2 3 [4] 5  
Odebírat z poradny: rss 0.92 Odebírat z poradny: rss 2.0 Odebírat z poradny: RDF

Add to Google Pridej na Seznam
TOPlist Seznam S-Rank CZIN.eu PageRank Alexa Rank JyxoRank 

Vygenerováno za:0.2134 sec,0.1656 z toho dotazů.